FAQ

 

Felanmälan & garantiservice

Du som bor i en nyproducerad lägenhet har garantier på att allt skall fungera. Om så inte skulle vara fallet så täcker garantiservicen detta inom garantiperioden.

Om en tjänst eller installation har utförts felaktigt så skall leverantören rätta till detta fel kostnadsfritt förutsatt att garantitiden fortfarande gäller.

Du gör en felanmälan till Care of Serneke här via hemsidan, telefon, mail eller via vår boendeapp.

Vi gör en bedömning av felet och ser om ytterliga kompletteringar av uppgifter behövs. Är ärendet sådant att det bedöms giltigt inom garantin så skickar vi service. Om ärendet inte är inom garantigränsen så erhåller ni ett kostnadsförslag på ytterligare felsökning & service från oss

Hur gör jag en felanmälan?

Du kan göra en felanmälan genom vår hemsida, app och genom att ringa in till vår kundtjänst på 031 381 03 01

Vilka felanmälningar kan jag få hjälp med?

Vi gör en bedömning av felet och ser om ytterliga kompletteringar av uppgifter behövs. Är ärendet sådant att det bedöms giltigt inom garantin så skickar vi service. Om ärendet inte är inom garantigränsen så erhåller ni ett kostnadsförslag på ytterligare felsökning & service från oss.

Hur vet jag om min felanmälan omfattar garantitiden?

Genom att skicka in en felanmälan gör vi en bedömning angående ärendet och återkommer med svar om ärendet omfattas av garantitiden.

Jag har precis gjort en felanmälan, när får jag svar?

Vi återkopplar till dig inom 48 h.

Till felanmälan

Värmereglering

Hur varmt bör det vara inomhus?

Enligt överenskommelse med Hyresgästföreningen ska temperaturen ligga runt 20-21°C i lägenheten.

Vad gör man om man tycker det är kallt?

Understiger temperaturen i din bostad 20 grader under en längre period ber vi dig att först kontrollera så att alla element är på och att du därefter mäter inomhustemperaturen. Detta gör du genom att sätta upp en termometer på en av lägenhetens innerväggar och läsa av ett par gånger under en dag eller två och notera det. Lägg alltså inte termometern i fönstret då detta ger missvisande resultat. När man mäter ska termometern vara i rummets vistelsezon, vilket är minst 1 m ifrån yttervägg eller fönster och 1-1,5 m ifrån golvet. Är det för kallt inne under en längre period vill vi att du felanmäler detta så att vi kan göra en kontroll i fastigheten.

När sätter vi på värmen inomhus?

Många tror att värmen sätts på vid ett visst datum, men så är det inte. Idag sätts värmen på automatiskt så fort det blir kallt ute. Ju kallare det blir, desto varmare vatten skickas ut till elementen. Vid snabba väderomslag, till exempel vid höst och vinter, hinner inte alltid fastighetens värmesystem med att ställa om till att producera mer värme och det kan därför upplevas som kallare i din bostad. Lösningen är att ta på en extra tröja och ett par varma tofflor den tid det tar för systemet att justera sig. Det blir snart rätt temperatur i din lägenhet igen.

Varför är mitt element kallt ibland?

På elementet sitter en termostat som känner av temperaturen i lägenheten. När termostaten känner av att det är över 20°C i rummet stängs elementen av då det inte behöver producera ut något värme i lägenheten. Därför kan elementet vara kallt trots att det är minusgrader ute. När temperaturen är under 20 grader så ska elementen vara varma upptill och kallare längre ner för att få ut maximalt med värme. Du kan inte avgöra om det är rätt temperatur från elementet genom att endast känna med handen på elementet eftersom människan har svårt att avgöra temperaturer under kroppstemperatur.

Vad kan jag göra för att reglera värmen?

Tänk på att möblera värmeeffektivt. Soffor och hyllor som placeras framför elementet hindrar värmen från att sprida sig i rummet. Tunga gardiner som hänger framför termostaten gör att termostaten får svårt att känna av den genomsnittliga värmen i rummet och tror då att det är varmare än det kanske är i rummet.

Dra för gardiner och persienner på natten så håller du kylan ute och bevarar värmen inomhus.

Vädra snabbt med tvärdrag i några minuter i stället för att låta fönstren stå på glänt hela dagen. Då byts luften utan att rummet kyls ned.

Det blåser från elementen

I vissa lägenheter sitter tilluftsventiler bakom radiatorerna, så det ska komma in luft där. Ibland kan det bero på att det är en ovanligt blåsig dag.

Till felanmälan

Vitvaror

Vid problem med vitvaror behövs alltid serienummer för att göra en felanmälan. Serienummer hittar du oftast på baksidan eller inne i maskinen.

Avfallskvarnen fungerar inte

En vanlig felanmälan är stopp i avloppet. Detta kan bero på att man malt fel saker, exempelvis bananskal, blomstjälkar eller avokadokärnor.

Om kvarnen låter men vattnet inte rinner undan så är det stopp. Om kvarnen inte låter ska man först försöka återställa den på motorskyddsåterställningen samt kolla säkringen, därefter veva hjulet med medföljande verktyg. Fungerar det fortfarande inte kan kvarnen ha gett upp och först då kan du skicka in en felanmälan/ärende.

Vi skickar gärna ut någon som kommer och åtgärdar ärendet. Om det visar vara ett handhavandefel kan du komma att bli fakturerad.

Tvättmaskinen läcker vatten

Börja med att lokalisera vart ifrån det läcker. Ett vanligt fel kan bero på att man överdoserat tvättmedel. I detta fall kan du prova att köra maskinen på ett kort program utan tvättmedel. Slutar det läcka har du hittat felet. Om maskinen fortfarande läcker behöver du lokalisera om det är från maskinen eller rören. Registerna därefter en felanmälan. Glöm inte att ange serienummer.

Det läcker under vasken

Försök skruva åt om det är en plastkoppling på avloppet, fungerar det inte gör en felanmälan.

Till felanmälan

El

Lampan flimrar

Kontrollera om det är rätt ljuskälla. Om armaturen är dimbar behöver ljuskällan vara anpassad därefter. Prova en annan ljuskälla och gör en felanmälan om problemet kvarstår.

Entrédörren (eller annan dörr med automatik) fungerar inte

Kontrollera följande:

-Är det låset eller dörrautomatiken?
-Vad händer när du sätter taggen vid taggläsaren, låses dörren upp då?
-Vad händer när du trycker på armbågskontakten?
-Är det samma problem från insidan och utsidan?
-Verkar dörren gripa eller verkar motorn svag?
-Ligger det smuts vid tröskeln?

Registrera ärendet och beskriv tydligt problemet – efter att ovanstående kontrollerats och uteslutits.

Till felanmälan

Brandsäkerhet

Om det brinner i lägenheten

Om det brinner i din egen lägenhet ska alla ta sig ut. Stäng dörren så hindrar du branden från att spridas och att giftig rök väller ut.

Om det brinner i någon grannes lägenhet och det finns rök i trapphuset ska du stanna i din lägenhet. Där är du säker i upp till en timme. Gå absolut inte ut i trapphuset. Det kan räcka med några andetag av brandrök för att du ska bli medvetslös. Ring 112 och larma räddningstjänsten (brandkåren). Ställ dig vid ett fönster eller balkong så kan räddningstjänstens personal se dig.

Om det brinner i fastigheten

Om det brinner i ditt hus ska alla kunna ta sig ut. Antingen via huvudentrén, genom fönster eller balkongen. I flervåningshus ska alla känna till hur man tar sig ut från övervåningen. Barn måste kunna ta sig ut själva. Stäng alltid dörren efter dig och bestäm en plats där alla återsamlas.

Övrigt

Jag saknar min faktura

Vänligen kontakta din ekonomiska förvaltning, uppgifter om detta får du av din förening.

Det är en spricka vid taket

Det är vanligt att ett nybyggt hus sätter sig under de två första åren. Detta kommer hanteras på två-års besiktningen. Gör gärna en felanmälan på detta och skicka med en bild för bedömning.

Fönstren blir inte rena

Det är sannolikt utfällningar från betongen. Detta är vanligt vid nybyggda hus med basiska material. Dammet lägger sig på rutan och vid regn etsar dammet fast på rutan. Viktigt att putsa fönstren regelbundet i början och då detta inte täcks av garanti.

Det är en glipa mellan golvbrädor i parketten

Testa om man kan få ner ett vanligt visitkort i glipan och skicka sedan en bild till oss så återkommer vi med en bedömning. Enligt besiktningsmannahandboken får det finnas glipor till en viss gräns och är lägenheten besiktigad utan anmärkning på det, så det omfattas sannolikt inte av garanti.

Hur fungerar ventilationen?

Det är viktigt att du inte sätter igen eller ändrar inställningar på luftventilerna i lägenheten. Det är oberoende på vilken typ av ventilation bostaden har: självdrag, frånluft eller till- och frånluft.

Du måste själv hålla rent i frånluftsventiler i toaletter och badrum. Dammet tar du bort genom att torka springan med en matkniv som du lindat hushållspapper runt.

Kontakta oss